Connect with us

Auto Nieuws

Consumentenbond: Moderne diesel net zo schoon als een elektrische auto

Published

on

Moderne-diesel-net-zo-schoon-als-een-elektrische-auto
Foto: Mercedes

Moderne diesel net zo schoon als een elektrische auto. Althans, in bepaalde gevallen. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten. “Diesel is de afgelopen jaren weggezet als een vuile brandstof. Mercedes laat zien dat dit niet nodig is”, concludeert de Consumentenbond.

Voor het eerst krijgt een moderne dieselauto, de Mercedes-Benz C220d, de hoogste score in de Clean Air Index van Green NCAP. De test, die mede door de Consumentenbond en ANWB is opgezet, meet 17 auto’s onder meer op uitlaatgassen.

Mercedes-diesel scoort een 10

Elektrische auto’s produceren geen vervuilende emissies, waardoor ze automatisch een 10 krijgen. Maar nu blijkt dat de uitstoot van de Mercedes zo ver onder de drempelwaarden van Green NCAP ligt, dat hij ook een 10 krijgt. De Mercedes scoort in het nieuwste onderzoek net zo goed als zijn elektrische concurrenten Nissan Leaf, BMW i3 en Hyundai Ioniq.

Renault-diesel net iets zuiniger dan de Mercedes

Erg zuinig is de Mercedes dan weer niet. Voor brandstofverbruik krijgt hij een 5,6, waarmee het eindoordeel op drie sterren van de vijf komt. Dat is evenveel als bij de andere geteste diesel, de Renault Scénic Blue. De Renault is qua uitstoot viezer, maar rijdt iets zuiniger dan de Mercedes.

Moderne diesel net zo schoon als een elektrische auto

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond zegt tegen De Telegraaf: “Al met al een verrassende uitkomst. De test maakt duidelijk welke producenten serieus werk maken van het verduurzamen van hun auto’s, én helpt consumenten bij het kiezen van een ‘schone’ auto.” Een auto haalt in de test de maximale score van vijf sterren als hij zeer schoon èn zuinig is. De elektrische Nissan Leaf krijgt in deze test als enige vijf sterren. Zie op de website van de consumentenbond de volledige test over het onderzoek naar de ‘schoonheid’ van Diesel.

8 Comments

8 Comments

  1. Dolf

    5 augustus 2021 at 15:21

    Ik haal op de snelweg bij 100 km/u 4 2 liter/100 km met mijn 250 CDI
    acceleratie 7 sec naar 100 , top 250 , maar de overheid straft me met 220 extra MRB per 3 maanden ! dezelfde auto kostte 265 ukp per jaar aan roadtax , Nederland is gek geworden !

  2. Rachid

    6 augustus 2021 at 18:16

    Nou gaat de NL regering dan nu ineens ook subsidies uitgeven voor deze diesel auto’s?? Ik denk het niet want dat zou betekenen dat ze fout gehandeld hebben na jaren van campagne tegen de “vuile diesels”

  3. Bart Van Renterghem

    7 augustus 2021 at 18:20

    je moet echt de end2end bekijken en niet alleen uitstoot van de wagen. het vraagt ook enorm veel energie om diesel te distilleren, olie extractie, distillatie en transport. Dat heb je allemaal niet met een elektrische wagen (zelfs niet wanneer de elektriciteit uit steenkool komt, zo blijkt uit recente studie in Duitsland). Eigenlijk moet je appelen met appelen vergelijken en de hele keten van grondstoffen tot wagen en dan de CO/2 per km. Hebben jullie dat al eens gedaan? Bovendien, waar zit de deontologie nog in het promoten van het blijven verbranden van fossiele brandstoffen en het hierdoor kapot maken van de planeet voor iedereen? Hier dringt een gewetensonderzoek op maar in de eerste plaats een kwaliteitsvolle (end 2 end – wetenschappelijke) benadering van dit artikel.

    • Jan

      12 augustus 2021 at 20:59

      Heb je wel eens gekeken hoe de open mijnen in Kongo er uit zien , en de kinderen die daar moeten werken in super ongezonde omstandigheden ? En die versleten accu’s duwen maar gewoon onder de grond zometeen zeker ? Groene Lamlul ,!!

    • Groene moraal ridder

      14 augustus 2021 at 09:30

      Waar denk je dat die electriciteit vandaan komt? Steenkool, biomassa en andere verbrandingsproducten.

      Heel NL staat vol met windmolens en kunnen nog geen fractie van de benodigde energy opwekken. Dus kopen we energy uit andere landen om maar het label “groen” te krijgen.

      Het verbranden van diesel levert co2 op. Dit is niet per definitie slecht. Planten en bomen hebben dit nodig om de o zo nodige 02 te leveren. En die willen de groene gekkies omkappen voor windmolens en biomassa. Linkse indoctrinatie

  4. Robin

    10 augustus 2021 at 12:49

    Elektrische auto emissie vrij, ? En de rest accu pakket dan??

  5. Robert Vugts

    11 augustus 2021 at 19:08

    Tja mensen die al lang diesel rijden weten dat al heeeeeel lang

  6. Oscar

    11 augustus 2021 at 23:16

    Raar artikel. De pagina van de Consumentenbond waar naar verwezen wordt toont heel andere cijfers….

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1