Connect with us

Auto Nieuws

De nieuwe Sprinter-campagne van Mercedes wekt enorme weerstand op

Published

on

mercedes-benz-sprinter-2019

In de Verenigde Staten is de nieuwe Sprinter-campagne van het Duitse merk niet in goede aarde gevallen bij de Amerikaanse consument. “Built in the USA”, zei Mercedes over de nieuwe Sprinter. “Excuse me?”, was de publieke reactie.

Truth In Advertising (TINA) startte een onderzoek en daaruit bleek dat bij bijna 2.400 Sprinters die te koop stonden bij Amerikaanse Mercedes-dealers, het overgrote deel van deze modellen in het buitenland is gebouwd en alleen werd geassembleerd in de Verenigde Staten.

90 Procent in Duitsland

Gekeken werd naar de VIN-nummers van de 2.390 gecontroleerde Sprinter-busjes. Het elfde karakter in de VIN geeft aan waar het voertuig werd gestempeld en volgens TINA was dat in maar liefst 90% van de gevallen in Duitsland. Nog geen 1 op de 10 geverifieerde Sprinters droeg de fabriekscode ‘T’, voor South Carolina.

Campagne van 16 miljoen dollar

Volgens de Federal Trade Commission (FTC) mogen marketeers enkel beweren dat een product “gebouwd” of “gemaakt” is in de VS als “alle of vrijwel alle” onderdelen uit dit land afkomstig zijn. Mercedes heeft naar verluidt sinds september 2018 meer dan 16 miljoen dollar uitgegeven aan de reclame-campagne voor de nieuwe Sprinter. De campagne werd inmiddels stopgezet.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1