Volg ons op Social Media

Auto Nieuws

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen voor het Formule 1 seizoen 2019

Gepubliceerd

op

Photo by Mark Thompson / Getty Images

Momenteel bereiden de Formule 1 teams zich voor het op het seizoen 2019. De eerste Grand Prix staat op het programma voor zondag 17 maart in Australië. Tot dan hebben de teams de tijd om alle aanpassingen voor 2019 door te voeren. Hieronder een overzicht van de belangrijkste veranderingen aan de auto’s voor het seizoen 2019.

Extra brandstof tijdens de race

De bolides mogen in het seizoen 2019 een Grand Prix starten met vijf liter meer brandstof dan het afgelopen seizoen. In plaats van 105 kilo mogen de auto’s nu starten met 110 kilo brandstof. Door de extra brandstof hoeft de coureur zich tijdens de race minder bezig te houden met het het besparen van brandstof.

Gewicht van de auto en de coureur

Lichte coureurs waren afgelopen seizoen nog in het voordeel. In 2019 wordt dat anders. Minimaal 80 kilo van het totale autogewicht moet in 2019 komen vanuit de cockpit. Het gaat hierbij om het totaalgewicht van de coureur, zijn stoel en zijn pak. Voorbeeld: Een coureur die in totaal 73 kilo meebrengt zal 7 kilo aan extra gewicht toe moeten voegen aan zijn cockpit.

Bandenregenboog Pirelli gereduceerd tot drie kleuren

De bandenregenboog van Pirelli wordt teruggebracht naar drie kleuren. Op deze manier probeert de bandenleverancier het makkelijker te maken voor de toeschouwers. Vanaf 2019 geen hypersofts en ultrasofts meer, maar enkel de witte harde band, de gele medium band en de rode soft band. Wel is het zo dat de samenstelling van de band (compound) per circuit kan verschillen. In totaal zijn er nog vijf compounds beschikbaar. C1 is de hardste band en de C5 de zachtste.

Pirelli banden formule 1 seizoen 2019

Voorvleugel

De voorvleugel voor het seizoen 2019 is hoger, breder en een stuk minder complex dan die van 2018. Met het aanpassen van de vleugel is de luchtstroom minder storend voor de achtervolgende coureur die daardoor makkelijker dicht op zijn voorganger kan rijden. Om dit te bewerkstelligen is de vleugel 200 millimeter (mm) breder gemaakt, 20mm hoger en 25mm naar voren geplaatst.

Achtervleugel

Net als de voorvleugel heeft ook de achtervleugel een metamorfose ondergaan. Eveneens om het ‘closer racing’ te bevorderen. De achtervleugel is 100mm breder dan in 2018 en is verhoogd met 20mm. De opening van de DRS is ook verhoogd met 20mm waardoor de DRS in potentie 25% extra winst op kan leveren.

Extra led-verlichting

Om de zichtbaarheid van de auto’s te verbeteren bij slecht weer, zijn er twee extra ledlampen geplaatst op de endplates van de achtervleugel. Deze moeten worden geactiveerd als een coureur rijdt op de intermediate of regenbanden (wets).

ledverlichting achtervleugel formule 1 auto seizoen 2019

Foto: Mercedes

Datums autopresentaties 2019

12 februari 2019 – Renault
13 februari 2019 – Racing Point
14 februari 2019 – McLaren
15 februari 2019 – Ferrari

Testdagen voorbereiding seizoen 2019

18 tot 21 februari – Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje
26 februari tot 1 maart – Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanje

Reageer op dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1