Connect with us

Auto Nieuws

Energieprof past berekening aan: Elektrische auto nu bij 378.843 kilometer groener

Published

on

elektrisch-auto-oplaadpaal

Hoogleraar Damien Ernst berekende onlangs dat een elektrische auto pas na 700.000 kilometer milieuvriendelijker wordt dan een auto die op benzine rijdt. Het kwam de hoogleraar op veel kritiek te staan. Ernst heeft zijn berekeningen inmiddels aangepast, maar komt nog steeds op een bijzonder hoog aantal omslagkilometers.

De berekeningen van de Belgische energieprofessor zouden niet kloppen, omdat hij zich op verouderde cijfers zou hebben gebaseerd. Hij gaat in op de kritiek van onder andere onderzoeker aan de TU Eindhoven Auke Hoekstra.

378.843 kilometer

Ernst heeft zijn berekeningen met een aantal aangepaste hypotheses opnieuw gedaan. Eerder kwam de teller nog uit op 700.000 kilometer, nu stopt de teller bij 378.843 kilometer om groener te zijn dan een benzineauto. Zijn Nederlandse collega Hoekstra kwam met zijn eigen berekeningen uit op 30.000 tot 50.000 kilometer.

Nieuwe berekening

In zijn nieuwe hypothese gaat Ernst ervan uit dat 1 kWh energie voor de productie van de accu evenveel CO2 afstoot als het verbranden van 1 kWh aan benzine. Hij beweert dat een liter benzine 9,63 kWh aan energie oplevert en de verbranding ervan 2,28 kilogram CO2 produceert.

Dit is de nieuwe berekening van Ernst; 2,28 gedeeld door 9,63 geeft een waarde van 0,236 kilogram aan CO2 per nodige kWh bij de productie van de accu. Als die 0,236 kg per kWh vervolgens vermenigvuldigd wordt met 43.022 kWh komt hij uit op 10.153 kg aan CO2-uitstoot voor de productie van de accu.

Als we er, volgens de hoogleraar, van uitgaan dat een elektrische auto per 100 kilometer 2,68 kilogram minder CO2 uitstoot dan een benzineauto, komt Ernst uiteindelijk op 10.153 / 2,68 x 100 en dat is 378.843 kilometer.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1