Auto Nieuws
Hoge BPM in Nederland weerspiegeld in slechte verkoopcijfers nieuwe auto’s

Volgens de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en data-specialist RDC werden in Nederland 116.124 nieuwe personenauto’s verkocht in het eerste kwartaal van 2019. In de eerste drie maanden van 2018 bedroeg dit aantal nog 135.680.
Daarmee is Nederland, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk, het slechtst scorende land in West-Europa ten opzichte van het aantal inwoners. De daling van de verkoopcijfers is vooral te zien bij de groep van particuliere automobilisten, die 33% minder nieuwe personenauto’s kocht.
Zeer hoge aanschafbelasting (BPM)
Als voornaamste reden voor deze sterke daling wordt de zeer hoge aanschafbelasting (BPM) genoemd, waardoor het aanschaffen van een nieuwe auto in Nederland veel duurder is dan in de meeste andere West-Europese landen. De stijging van de BPM is inmiddels voelbaar bij autodealers en -importeurs, die met slecht gevulde orderportefeuilles kampen.

Brandbrief
RAI Vereniging en BOVAG vrezen dan ook voor de negatieve gevolgen die de huidige ontwikkelingen hebben voor de Nederlandse autobranche. Omdat de brancheorganisaties op korte termijn geen verbetering verwachten, hebben RAI Vereniging en BOVAG een brandbrief gestuurd naar de staatssecretaris van Financiën met de dringende oproep om de BPM zo snel mogelijk te verlagen.

Bestverkochte merken (1e kwartaal 2019):
1. Volkswagen: 13.565 auto’s
2. Opel: 9.124 auto’s
3. Peugeot: 8.890 auto’s
4. Ford: 7.225 auto’s
5. Kia: 7.043 auto’s

Bestverkochte modellen (1e kwartaal 2019):
1. Volkswagen Golf: 3.626 auto’s
2. Ford Focus: 3.567 auto’s
3. Volkswagen Polo: 3.402 auto’s
4. Kia Picanto: 3.109 auto’s
5. Tesla Model 3: 2.707 auto’s
