Volg ons op Social Media

Auto Nieuws

Nieuwe N18 levert nu al irritatie op bij weggebruikers

Gepubliceerd

op

2 mei jongstleden was het dan eindelijk zover en werd de nieuwe N18 officieel opengesteld door Rijkswaterstaat. Een project waar men in de jaren 70 al over sprak, maar het uiteindelijk bijna 50 jaar duurde alvorens het asfalt er ook daadwerkelijk lag.

De nieuwe N18 is een verbindingsweg tussen Enschede en Eibergen met een totale lengte van 27 kilometer. De minimumsnelheid is 100 kilometer per uur en de totale kosten van het project waren 337 miljoen euro. Nu de weg enkele weken in gebruik is komen ook de eerste irritaties bovendrijven bij de gebruikers van de nieuwe N18. De grootste irritatie is dat de nieuwe N18 maar deels bestaat uit vier rijstroken.

plattegrond-nieuwe-n18-enschede-groenlo-2018-twenteroute

Vrachtverkeer

Wie elke dag heen en weer moet van Enschede naar Haaksbergen of vice versa, heeft niets te klagen. Maar moet je van Enschede door naar Groenlo dan versmalt de weg na Haaksbergen van een vierbaans naar een tweebaansweg met aan elke zijde slechts één rijstrook. Met het vele vrachtverkeer is de kans groot dat je als automobilist vast komt te zitten achter een vrachtwagen die maximaal 80 kilometer per uur mag. Inhalen is tot Groenlo geen optie en vele weggebruikers hopen dat de nieuwe Twenteroute in de toekomst een echte autosnelweg wordt. Hiervoor is echter wel weer een zak geld nodig. Geld dat er voorlopig niet is.

Tijdwinst

Toch is het sentiment niet enkel negatief want door de nieuwe N18 is iedereen veel eerder op zijn of haar bestemming dan via de oude N18. Degene die van Enschede naar Groenlo reist zal tussen de 15 en 20 minuten aan tijd winnen ten opzichte van de oude N18.

Reageer op dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1