Connect with us

Auto Nieuws

Professor: “Elektrische auto net zo vervuilend als een Volkswagen Polo op benzine”

Published

on

diesel-greenpeace-duitsland

De dieselauto krijgt steeds meer klappen te verwerken in Nederland. Drie jaar geleden was één op de vijf auto’s nog een diesel, na alle bangmakerij van de afgelopen jaren is dit nu nog maar één op de tien. Het negatieve imago waar de diesel nu mee kampt is volgens autobranchevereniging Bovag-Rai dan ook onterecht.

Een nieuwe diesel zou tegenwoordig minder CO2 uitstoten dan een benzineauto. Iets dat volgens hoogleraar energietransitie Martien Visser van de Hanzehogeschool Groningen altijd al zo is geweest. “Dieseltechnologie is efficiënter dan benzinetechnologie. Je kunt daardoor inderdaad met een dieselauto meer kilometers rijden dan met een benzineauto. Dat betekent minder CO2-uitstoot.”

Niet per definitie schoner

Toch is de diesel hierdoor niet per definitie schoner dan de benzineauto. Dit komt door andere vervuilende stoffen als roet en stikstof. “Roet en stikstof vormen een directer gevaar voor de gezondheid van de mens. Een benzineauto stoot bijvoorbeeld helemaal geen roet uit. In die zin is diesel sterker vervuilend”, aldus David Smeulders, professor energietechnologie aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Om deze uitstoot tegen te gaan zijn de diesels verplicht voorzien van diverse filtersystemen. Maar niet iedereen denkt dat dit afdoende is. “Bij diesels is gebleken dat het moeilijk is zowel roet als stikstof te filteren. Het filteren van het één staat het ander technisch gezien in de weg. Er is sprake van een dieselparadox.”

Elektrische auto net zo vervuilend

Dus als je het goed wilt doen stap je over op een elektrische auto. Die heeft namelijk totaal geen uitstoot van CO2, roet en stikstof. Ook dit klopt niet volgens Smeulders. “Een elektrische auto is net zo vervuilend als een Volkswagen Polo op benzine. Dat komt omdat de stroom niet schoon is.” Dit komt omdat 93 procent van alle Nederlandse energie niet duurzaam wordt opgewekt.

1 Comment

1 Comment

  1. dolf brouwers

    21 augustus 2020 at 22:54

    Mijn 250 cdi turbo diesel gebruikt 5 liter zwavelvrije V-power diesel per 100 km , is schoner dan het equivalent op benzine …. 204 pk 500 nm koppel. Toch gestraft met 462 euri MRB per 3 maanden , dezelfde auto doet 185 ukp per jaar in de UK !

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1