Auto Nieuws
Safety Car-rijder Mayländer: “Zware en mooie momenten in mijn carrière”
Bernd Mayländer is met afstand de rijder die in de Formule 1 het minst wordt ingehaald. Dit weekend rijdt hij in China zijn 350ste Grand Prix. De safety car-bestuurder geniet van zijn baan, maar die is niet altijd even makkelijk geweest.
”De ergste momenten waren Monza in 2000, toen een brandweerman om het leven kwam. Australië in 2001, toen een marshall dodelijk getroffen werd door een onderdeel. Japan in 2014, toen Jules Bianchi helaas de dood vond”, vertelt hij in gesprek met Auto Motor und Sport.
Veel mooie herinneringen
Gelukkig heeft Mayländer ook veel mooie herinneringen aan zijn job. ”Voor mij persoonlijk waren Fuji 2007 en Montreal 2011 heel mooi. Heel rare races waren dat, waarin ik veel te doen had.” De race in Fuji startte met 19 rondes achter de safety car van Mayländer vanwege de zware regenval. In Montreal moest Mayländer wel vier keer op de baan komen. Dat kwam mede door een zware crash van Robert Kubica.
Traag tempo van de Safety Car
Mayländer krijgt wel eens klachten van coureurs, voornamelijk over de snelheid waarmee de Safety Car het veld leidt. Door het trage tempo zouden de banden te snel afkoelen. De Duitser maakt zich daar niet zo druk om. ”Dat hoort er een beetje bij. Soms op vliegvelden maken de coureurs er grappen over. Maar ze weten dat de Safety Car er is om de race veilig te houden.”
Hulpsystemen
Tot slot werd Mayländer gevraagd of hij ook met elektronische hulpsystemen rijdt. ”Rijhulp als traction control schroef ik wel een beetje op in de regen. Maar ESP staat altijd uit. Zelfs in de regen. Misschien dat daar een beetje trots meespeelt, maar ESP wil een coureur niet aan hebben staan”, besluit de Duitser.
Walter
11 april 2019 at 09:18
ESP is toch geen stuurbekrachtiging of vergis ik mij nu?
Martin
11 april 2019 at 12:11
U heeft volkomen gelijk. We hebben het gecorrigeerd. Dank voor de melding.