Volg ons op Social Media

Auto Nieuws

Slimme verkeerslichten om ongelukken met ambulance, brandweer of politie te voorkomen

Gepubliceerd

op

ambulance-nederland

Door nieuwe ‘slimme’ verkeerslichten, die automatisch op groen springen als er een ambulance brandweerauto of politieauto met zwaailichten aankomt, moeten in de toekomst ongelukken worden voorkomen.

In 2016 en 2017 gebeurden er 37 ongelukken doordat het voorrangsvoertuig door rood reed en in botsing kwam met een medeweggebruiker. Die ongelukken veroorzaakten voor gewonden en ook enkele doden. De reis die het voorrangsvoertuig maakt levert ook vertraging op. ‘’Dat kan soms een fatale afloop hebben’’, zo laat Martin de Vries van technologiebedrijf Dynniq  weten in gesprek met RTL Nieuws.

De nieuwe ‘slimme’ verkeerslichten moeten ervoor zorgen dat de hulpdiensten sneller door kunnen rijden. “Dat maakt het veiliger, zorgt voor betere doorstroming en minder overlast voor andere weggebruikers, omdat die minder lang hoeven te wachten als er een bijvoorbeeld een ambulance aankomt.”

Constante signalen

Het nieuwe systeem wordt samen ontworpen door Dynniq en KPN en werkt als volgt. “Als er een hulpdienst op een verkeerslicht afrijdt, worden er constant signalen gestuurd naar de verkeersregelaar. Die stuurt op haar beurt weer een signaal naar de hulpdienst met het bericht of hij voorrang krijgt bij het eerstkomende stoplicht. Als dat zo is gaat alles op rood behalve het desbetreffende verkeerslicht.

Momenteel krijgen hulpdiensten soms al voorrang door middel van het KAR-Systeem. Dat systeem zit onder andere ook in bussen. Volgens De Vries is het een verouderd systeem. “Het is niet slecht, maar ook niet goed.”

Onderscheid tussen acuut en minder acuut

De ‘slimme’ verkeerslichten kunnen onderscheid maken tussen acute voorrang en minder acute voorrang. Een ambulance met sirene en zwaailichten krijgt altijd direct voorrang. “Maar er zijn ook ritjes die de ambulance met patiënten maakt die geen spoed hebben. Dan nog is het voor de patiënt fijn als de ambulance zo min mogelijk hoeft te stoppen en optrekken, dus ook dan kan er voorrang gegeven worden, maar dat is dan minder ingrijpend dan wanneer de ambulance met sirenes op een verkeerslicht af komt rijden”

Dit jaar worden rond de 850 ‘slimme’ verkeerslichten gemaakt. Het is de bedoeling dat het binnen een jaar overal in Nederland wordt ingevoerd.

Reageer op dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1