Connect with us

Auto Nieuws

SUV biedt veiligheid voor de bestuurder, maar geldt dit ook voor de slachtoffers bij een aanrijding?

Published

on

Citroen-C3-XR-SUV-2019

De SUV is de laatste jaren bezig aan een flinke opmars. De bestuurder zit hoger en heeft hierdoor een wat beter overzicht én de SUV is voor de bestuurder een stuk veiliger dan een normale auto. Dit geldt echter niet altijd voor de weggebruikers die worden aangereden door een SUV.

Het Belgische Vias, een organisatie die zich focust op het verbeteren van de verkeersveiligheid, de mobiliteit en de maatschappelijke veiligheid, rekende uit hoeveel zwaargewonden en doden er vielen bij ongevallen met SUV’s. Deze cijfers werden vervolgens vergeleken met het aantal doden en zwaargewonden die vielen bij letselongevallen met álle personenwagens, inclusief de SUV’s.

Uit de cijfers bleek dat voetgangers, bromfietsers en motorfietsers vaker zwaargewond raken of overlijden bij een botsing met een SUV dan bij een botsing met een gewone auto. Dit is eenvoudig te verklaren aldus Stef Willems van Vias in gesprek met Lieve Van Bastelaere van Het Laatste Nieuws.

Bron: Het Laatste Nieuws

“Als een SUV een voetganger raakt, doet hij dat op een hoger punt van het lichaam, namelijk de heup. Bij een ongeval met een gewone wagen worden mensen lager op hun lichaam geraakt en zijn de gevolgen dus meestal minder ernstig. Ook bromfietsers en motorfietsers sterven vaker of raken vaker zwaargewond als ze botsen met een SUV. Bij fietsers is het beeld niet zo eenduidig, maar vaak gaat het hier om een ander type ongeval. Dat voetgangers, bromfietsers en motorfietsers zo kwetsbaar zijn als ze in aanraking komen met een SUV, heeft te maken met massa. Als je botst met een massa van 100 kilo, zal de impact kleiner zijn dan bij een botsing met 1.000 kilo.”

SUV overall toch veiliger

Een positief gegeven is dat er per 1.000 letselongevallen minder doden en zwaargewonden vallen als er een SUV bij het ongeval betrokken is; 95,4 bij SUV’s tegenover 109,9 bij alle personenwagens.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1