Volg ons op Social Media

Auto Nieuws

Uber-chauffeurs staken voor hoofdkantoor in Amsterdam: “De maat is vol!”

Gepubliceerd

op

uber-app-taxi-hand

Wie vandaag een Uber nodig heeft, moet uitkijken naar een ander alternatief. De chauffeurs hebben besloten de hele maandag te staken omdat ze, naar eigen zeggen, worden uitgemolken.

De staking werd aangekondigd via de website www.uberstaking.nl waar onder andere ook een petitie kan worden ondertekend om de staking te steunen.

“Na jaren van profiteren van de chauffeurs door Uber is de maat nu vol voor ons”, zo valt te lezen op de website. “Dagelijks ondervinden wij een constante en ongezond hoge druk van het Uber-platform. Wij worden uitgemolken door alsmaar stijgende kosten en een dalend aantal Uber ritten.”

“Het is helaas een feit dat het vandaag de dag niet meer mogelijk is om de omzettentabel van Uber te realiseren. Het gevolg hier van is dat werkweken van minimaal 60 uur nu de regel zijn in plaats van uitzondering! Wij willen op een normale en veilige manier de service kunnen verlenen die men van ons verwacht, wij willen gehoord worden!”

De chauffeurs verzamelen op het NDSM-plein, vanaf waar ze naar het hoofdkantoor van Uber gaan rijden in Amsterdam. De staking valt samen met de landelijke actiedag over pensioenen.

Door de actievoerders is een eisenlijst opgesteld. Hiern staat onder andere dat de commissie moet worden teruggebracht van 25 naar 15%, een stop op het aannemen van nieuwe chauffeurs en eerlijke tarieven.

Eisenpakket Uber-chauffeurs

uber-taxi-app

• Een lagere en meer eerlijke commissie van 15% in plaats van de huidige 25%

• Klanten met lage beoordeling de toegang tot/gebruik van het Uber platform ontzeggen, of deze klanten de mogelijkheid tot het beoordelen van de chauffeur te ontnemen.

• Een ander en vooral meer menselijk beleid met betrekking tot het oplossen van problemen tussen chauffeurs en Uber. Veel te vaak komt het voor dat chauffeurs zonder duidelijke opgaaf van reden permanent geblokkeerd wordt. Enige vorm van overleg dan wel discussie is onmogelijk omdat Uber niet bereid is tot enige vorm van dialoog over een eventueel ontstaan probleem.

• Verbeteren van de ophaallocaties en het verkorten van de wachttijden. Het ophalen van klanten op bijvoorbeeld Dam, Rokin en Leidseplein is een enorm knelpunt. Hier kan niet gewacht worden, doen de chauffeurs dit wel, dan volgt een hoge boete. Dit kan beter en moet beter.

• Duidelijk in de app aangeven op welke adres de volgende passagier(s) opgehaald moet(en) worden in plaats van alleen aanrijtijd en afstand aan te geven.

• Een stop op het aannemen van nieuwe chauffeurs voor het platform. Alleen zodra een chauffeur definitief stopt of een periode van 3 maanden geen werkzaamheden heeft uitgevoerd, pas dan mag er een nieuwe chauffeur worden aangenomen.

• Invoeren van een standaard prijs voor schoonmaakkosten.

• Eerlijkere tarieven waarmee de kwaliteit van het vervoer gewaarborgd wordt > €1.70 instap tarief & €1.50 p km & €0,35 p minuut (Minimum €8,-)

• De minimum rating voor Uber Black chauffeurs moet gehandhaafd worden op 4.70 in plaats van de voorgestelde nieuwe minimum rating van 4.80.

• Omzetgarantie toepassen: UberX: €25,- p uur, UberBlack: €35,- p uur, UberVan: €35,- p uur

Reageer op dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1