Connect with us

Auto Nieuws

VVD wil diesel- en benzinerijders beschermen in klimaatakkoord

Published

on

mark-rutte-vvd-minister-president
Wikipedia

Automobilisten met een diesel of een benzinemotor moeten meer gaan betalen om de nieuwe subsidies voor elektrisch rijden te financieren. Dit staat in het voorstel dat het kabinet vandaag op haar bordje krijgt van de partijen die de afgelopen maanden hebben onderhandeld over het klimaatakkoord.

In het advies staat dat er een zogenaamde ‘innovatietoeslag op bezit’ van diesel en benzine auto’s moet komen van 2 euro per maand. Daarnaast wordt de belasting verhoogd en gaat ook de brandstofaccijns omhoog. Met name de VVD is het niet eens met de plannen en oppert om in plaats van de innovatietoeslag de nog in te voeren vliegtaks te verhogen van 7 naar 15 euro. Dit bleek uit een verslag die AD journalisten Laurens Kok en Peter Winterman onder ogen kregen. In ditzelfde rapport stond ook het plan te lezen om de aanschafbelasting (BPM) te verhogen. Dit in plaats van het verhogen van de voertuigenbelasting en de brandstofaccijns.

Subsidieregeling

Over één ding zijn de partijen het wel eens, en dat is dat alle nieuw verkochte auto’s uiterlijk in 2030 geen CO2 meer mogen uitstoten. Om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren komt er een subsidieregeling. Bij de aanschaf van een elektrische auto kan de consument maximaal een subsidie van 6000 euro ontvangen. Ook hier gelden weer wat regels. Wie een auto koopt van maximaal 40.000 euro krijgt de maximale subsidie. Koop je een auto van 60.000 euro of meer, dan krijg je geen subsidie. De maximale subsidie van 6000 euro geldt tot 2021. Daarna loopt de hoogte van de subsidie stapsgewijs terug tot 2200 euro in 2030.

Geen BPM en motorrijtuigenbelasting

Een ander voordeel voor mensen die overstappen naar een elektrische auto is dat er tussen 2021 en 2024 geen BPM of motorrijtuigenbelasting hoeft te worden betaald. Na 2024 zal de BPM een vast bedrag bedragen van 350 euro en gaat de motorrijtuigenbelasting langzaam omhoog naar 45 procent van het tarief dat diesel- en benzinerijders moeten betalen. Ook voor de leaserijder komt er een voordeel. Bij een elektrische auto van 50.000 euro of minder, krijgt de leaserijder tot en met 2030 een verlaagde fiscale bijtelling.

Een definitief akkoord zal nog wel even op zich laten wachten. Er is veel weerstand en het zal tijd kosten om tot een definitief akkoord te komen.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1