Volg ons op Social Media

Auto Nieuws

Wordt straatbeeld in toekomst bepaald door autonome, zelfrijdende auto’s?

Gepubliceerd

op

De Londense wiskundige Hannah Fry is auteur van het veelgeprezen boek ‘Algoritmes aan de macht, hoe blijf je menselijk in een geautomatiseerde wereld?’ In die hoedanigheid sprak zij zich onlangs in de Belgische krant De Morgen uit over de ontwikkeling van autonome, zelfrijdende auto’s.

“Iedere firma die zich bezighoudt met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s, zal je vertellen dat je op bepaalde trajecten zonder chauffeur kunt rijden, maar op de meeste niet”, zegt Fry. “Dat zelf rijden is nog niet veel meer dan een chique cruise control, een dure gimmick die auto’s doet verkopen.” Een volstrekt zelfrijdende auto zal volgens Fry ook in de toekomst niet het straatbeeld bepalen. “Zo’n auto moet immers honderd procent betrouwbaar zijn, altijd en overal, en dat kan niemand garanderen. Daarom zal er altijd een mens nodig zijn. En als dat zo is, dan moet die mens de laatste beslissingsmacht krijgen.”

Veertig seconden

Als mens simpel het stuur overnemen bij onverwachte omstandigheden onderweg, is niet zo eenvoudig als het klinkt. “Als er een probleem optreedt, zal hij tijd nodig hebben om een overzicht te krijgen van wat er aan de hand is”, verdedigt Fry haar standpunt in De Morgen. “Zo’n probleem zal immers altijd complex zijn, anders zou de zelfrijdende auto het zelf wel kunnen oplossen. Uit tests is gebleken dat een mens gemiddeld veertig seconden nodig heeft om te snappen wat er aan de hand is. Veel te lang om nog in te grijpen, natuurlijk.”

Trein

“Een bijkomende reden waarom de zelfrijdende auto er nooit zal komen, is dat zo’n auto in de stad meer zou stilstaan dan rijden”, vervolgt Fry. “Hij moet immers altijd en voor iedereen kunnen stoppen, ook voor een fietser die geen voorrang geeft of voor een voetganger die zomaar zonder te kijken de weg opstapt.” Fry concludeert dat zelfrijdende auto’s feitelijk alleen autonoom kunnen rijden op plekken waar ze niet in contact kunnen komen met andere weggebruikers. “Op hun eigen wegen dus. Maar in feite hebben we al zoiets. We noemen dat een trein.”

Reageer op dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Formule 1